Bani au și dușmanii, dar nu au valoarea lor. A lor, a politicienilor care cheltuiesc un munte de bani în campania electorală. Pe barosăneală sunt și partidele alea mici care vor să se facă mari suspinând pe umărul peticit și patriotard al electoratului.
Bani ca în Dubai. Partidele și candidații independenți din România sunt pe barosăneală atunci când vine vorba de cheltuit lovele în campania electorală, potrivit unui calcul făcut de Expert Forum. Nu-i nicio discriminare, se aruncă cu sume de Dubai pentru că se poate, pentru că e la modă. Sumele sunt multe și arată că toți politicieni sunt la fel, în nuanțe de cioco de Dubai.
Expert Forum a analizat datele publicate de Autoritatea Electorală Permanentă cu privire la finanțarea campaniilor electorale pentru prezidențiale și parlamentare. Datele publicate acoperă parțial o săptămână de campanie la parlamentare și două săptămâni la prezidențiale.
Până la 7 noiembrie 2024, partidele au transferat 73 milioane de lei pentru campania prezidențială. Cele mai mari sume au fost de la PSD (62 mil. lei), exclusiv din fonduri private. USR a transferat 4,2 mil. lei, din care 2 mil. din subvenții, iar AUR 3 mil. lei (doar 5.000 lei din subvenții). Subvențiile au reprezentat mai puțin de 4% din totalul fondurilor.
Competitorii din campania prezidențială au cheltuit în total 47 milioane lei. „Din aceștia, PSD a cheltuit 37 milioane lei, PNL 4,2 milioane lei, iar Mircea Geoană 1,61 milioane lei. Cheltuielile s-au împărțit astfel: 33% pe servicii diverse (inclusiv vestimentație), 31% online, 27% media (radio, presă, TV), și 5% tipărituri.
PSD: Aproape o treime (33%) din fonduri au mers către media (12 mil. lei), iar 27% (10 mil. lei) spre campania online. Alți 11 milioane au fost cheltuiți pe vestimentație.
PNL: A cheltuit 700.000 lei pe online și propagandă media, direcționând 1 milion lei din subvenții către Kensington Communications SRL și 1,2 milioane către Stage Expert SRL.
Mircea Geoană: 1,4 mil. lei (aprox. 88%) pentru campanie online, în principal prin TV Buzău Trust Campus SRL.
AUR: A investit 65% din fonduri (1,2 milioane lei) în online și aproape 493.000 lei pentru tipărituri.
USR: Din 1,2 milioane lei, 812.000 lei au fost destinați sondajelor, restul împărțit între online și tipărituri.
Forța Dreptei: A cheltuit 330.000 lei exclusiv pe online, prin Digidev Innotech SRL.” (Expert Forum)
Barosăneală și la alegerile parlamentare
Stați, nu plecați că nu am terminat. Până la data de 7 noiembrie 2024, contribuțiile candidaților pentru parlamentare au atins 68,1 milioane de lei, la care s-au adăugat 25 de milioane de lei din transferuri de la partide.
Aproape 700 de candidați au declarat contribuții, iar 25 de competitori includ partide și independenți. Din totalul contribuțiilor, 63% din fonduri au fost declarate pentru Camera Deputaților.
În ceea ce privește cheltuielile electorale, până la 7 noiembrie, au fost cheltuiți 29,5 milioane lei. PSD a cheltuit 16 milioane, PNL 5,3 milioane, iar AUR și USR câte 2,1 milioane fiecare.
PSD a investit în promovare online și vestimentație pentru voluntari, iar PNL a direcționat fonduri către online și tipărituri, a mai stabilit Expert Forum.